2017. május 12., péntek

Digitális történetmesélés - Egy kutya története

A jó munkához idő kell. - Szól a mondásunk. Remélem az alábbi feladatommal, bár kicsúsztam az elkészítési határidőből, mégis sikerült a feladat lényegét megragadnom.




Reflexió a feladathoz:

Csatlakozva Klaudiához, engem is meglepett az időpont változtatás, hiszen ez valóban nem volt egy egyszerű feladat, így méltán gondoltam az adott időintervallumot helyesnek. (május 29.)
A feladat kivitelezéssel sok problémám akadt. Először is sokáig nem tudtam eldönteni mi legyen a feladatom alapjául szolgáló történet. Gondoltam Németh László:Iszonyára, de végül Déry Tibor:Nelli-je mellett tettem le a voksom. A digitális történetmesélés lényege, hogy bele tudjunk helyezkedni egy szerepbe, tudjuk dramatizálni az adott témát és egy saját szemléletmódot közvetítsünk a videónkban.  Déry a művében egy kívülálló narrátorként meséli el a történteket, melyet én úgy dolgoztam fel, hogy az egyik szereplő bőrébe, Nelliébe bújtam. Egy ilyen regénynél komolyan el kellett gondolkodnom, hogy vajon egy kutya a történtekből (gazdáját koholt vádak alapján börtönbe zárják) mit tud felfogni? Milyen érzések kavaroghatnak benne? Ezen is sokat gondolkodtam és a történetem alapjául szolgáló "forgatókönyvet" is többször átírtam.
Ezek után egy újabb problémába ütköztem. A számítógépem beépített mikrofonja nagyon rossz minőségben készítette el a hangfelvételeket, így szükségem volt egy külön hangrögzítő programra a telefonomon, hogy fel tudjam venni a narráció szövegét.
A képek gyűjtése sem volt egy egyszerű feladat. Ebből a regényből még nem készült filmadaptáció, így onnan nem volt lehetőségem print screen-elni, így a google segítségét kértem és kb. két délután alatt, különböző keresőszavakkal sikerült annyi képet (és olyan minőségűeket) gyűjtenem, ami elég lett a videóm kivitelezéséhez.
Kb. 6-7 évvel ezelőtt már készítettem videókat, önmagam szórakoztatása céljából, így maga a vágás folyamata nem volt ismeretlen számomra. A Movie Maker program új verziója viszont igen. Én anno még a Movie Maker egy korábbi verziójával kezdtem, utána tértem át a Sony Vegas nevű programra, mely fényévekkel megelőzi még a M.M. mostani verzióját is. Ha tehettem volna, sokkal szívesebben dolgoztam volna azzal a programmal, viszont az évek és a technika fejlődése ezúttal a hátrányommá lettek, ugyanis win 10-en nem fut már a Sony-nak az a verziója amit használtam régen. Újat kellett volna letölteni, tudom, de erre jelenleg nincs kapacitásom. Örültem, hogy a M. M.-t fel tudtam sikeresen telepíteni.
A hang beillesztése után már könnyen mentek a dolgok. Képek beillesztése, animálása és kész is. Elméletben egyszerű, gyakorlatban viszont azért elég sok időbe telik, még pontosan összevágunk mindent.
Az i-re azt a bizonyos pontot az tette fel, mikor az aláfestő zenéket szerettem volna összevágni. szinte folyton elcsúszott. :( De meglett, és elmenteni is sikerült.
A megosztás volt talán már a legkönnyebb a feladat végén.
Viszont, így visszanézve örülök a végeredménynek, szerintem jól sikerült :D Meg lett a "flow" élmény.

Az oktatásban úgy gondolom, a digitális történetmesélés abszolút a diákok eszköze. Ha csak magamra gondolok vissza, én is 12-14 éves koromban csináltam a videóimat. A mai gyerekek amúgy is szabadidejük nagy részét a gép előtt töltik, így legalább hasznosan töltenék el ezt az időt és tanulnának is közben.

2 megjegyzés:

  1. Annabella!

    LEnyügöző, hogy milyen alaposan, és igényesen és nagy odafigyeléssel és szorgalommal végzed a feladatainkat!
    Gratulálok a feladatok sikeres teljesítéséhez!

    Ez a videó, nagyon szívhez szóló, és kreatív.
    Remélem a jövőben is hasonlóképpen fogod végezni a munkáidat! Sok sikert!

    Üdv: Dóra

    VálaszTörlés
  2. Kedves Kollegina!

    Mint ahogyan azt már említettem szóban, a videód egészen érzékenyen érintett. Kutyás ember lévén összeszorult a torkom egy-egy résznél. A hangsúlyod, a kedves hangod abszolút illett a történethez, valamint a karakterhez, akinek sikeresen bújtál bele a bőrébe vagy az alá. :D
    A feladat nehézségeit, amelyek kisebb problémát okoztak (persze áthidaltad mindet) pontosan átérzem, ugyanis ugyanezekkel vívtam én is nemes küzdelmet. Egy ilyen feladat valóban időigényes, de a végterméket tekintve mindenképp megérte/megéri a befektetés.
    Szinte biztosra veszem, hogy a digitális világ adta lehetőségeket becsempészed majd a tanóráidba, s nem kételkedem benne, hogy ugyanilyen igényesen készítesz majd el minden egyes feladatot, ahogyan itt tetted. Az teljesen biztos, hogy boldogok és hálásak lesznek a diákjaid!

    Minden jót a vizsgaidőszakra és azon túlra! :)

    Üdvözlettel: Évi

    VálaszTörlés