2017. április 24., hétfő

Feladatszerkesztés - LearningApps

Ezúttal egy olyan házi feladatot kaptunk, miszerint készítsünk a LearningApps oldalán tankockákat, legalább három különbözőt.

Afelületet már korábbi tanulmányaim során volt szerencsém kipróbálni, valamint a tanítási heteim alkalmával is kihasználtam az oldal nyújtotta lehetőségeket.

Több tankockát is készítettem már, ezek közül mutatok be néhányat.


Szólások, közmondások:

Nem is lehet hangsúlyozni, mennyire színes a magyar nyelv! Mi sem árulkodik jobban erről, mint az, hogy nincs olyan szituáció vagy élethelyzet, amihez ne tudnánk legalább egy frappáns közmondást társítani.
Mégis gyakran tapasztalom, hogy a mai generációtól ezek a nyelvi fordulatok igencsak távol állnak. Nem csak, hogy nem alkalmazzák a mindennapi beszédben, de legtöbbször a jelentésüket sem értik már.
Szólásaink kikopása ellen igyekszem felvenni a harcot, és minél gyakrabban használni magam is az órákon. Az alábbi feladatot 5-6. osztályosoknak szánom, egy kis kikapcsolódásként, két nehezebb tananyagrész között.
Csoportonként oldanák meg a diákok a feladatot, majd minden megoldást követően el kell magyarázniuk, mi is az adott szólás/közmondás jelentése.



Lúdas Matyi:
 
Az alábbi feladatokat a gyakorlatban is volt szerencsém kipróbálni, élesben, két tanórámon is.

Az első feladatot a tanóra elején alkalmaztam, az előző órákon tanult Lúdas Mayi felvonások felelevenítésére.
A diákoknak nem esett nehezükre a feladatot megoldani, sőt túl könnyűnek találták. Ebből tanultam, legközelebb igyekszem olyan feladatot összeállítani aminek a megoldása valóban jelent egy kis kihívást a diákok számára.

 
A soron következő feladat már nem volt annyira egyszerű, mint az előző. A diákok egyesével jöttek ki az interaktív táblához, és állították sorrendbe az eseményeket. Mivel ez egy összefoglaló óra keretein belül valósult meg, sikerült feleleveníteni a négy levonás cselekményét, ezzel hozzájárulva a témazáró dolgozat sikeréhez.

 
Ezt a kis keresztrejtvényt óra végén levezetés gyanánt alkalmaztam. Viszont más szituációban is el tudom képzelni. Például borongós, esős napon, mikor a diákok figyelmét alig lehet felkelteni, egy kis "felrázás"-képpen; Ki találja meg a legtöbb kifejezést fél perc alatt? Majd miután felébredtek a diákok, folytatjuk tovább az óra menetét.
 
Az alábbi tankockákat téma szerint csoportosítottam mátrixba. Ezeket a gyakorlatban még nem volt alkalmam megvalósítani. De gyakorlásnak tökéletesek!

Csokonai életművének egy darabját tanulják a diákok 6. osztályban. A téma összefoglalásához készítettem el Csokonai Vitéz Mihály című mátrixom.

A feladatok között helyet kapott egy Legyen Ön is milliomos! típusú játék. Szerintem ez a feladattípus beindíthatja a versengő szellemű diákokat. Ehhez rendeltem hozzá Csokonai életrajzához tartozó kérdéseket. Párokban dolgoznak a diákok, majd meglátjuk kik ismerik annyira Csokonait, hogy milliomossá tudjanak válni!

Majd két feladat a két tanult vershez kapcsolódik. Célom velük ismételten a tanultak felidézése, valamint az elmélyítés.

A Reményhez című vers talán Csokonai egyik leghíresebb költeménye.
Az egyik feladat a vers egyes sorait/szavait tartalmazó csoportosítós feladat, melyben a diákoknak a tavaszi és téli kert képeihez, valamint a reményhez és a halálvágyhoz tartozó szövegelemeket kell csoportosítaniuk.

Az utolsó feladat a mátrixon belül a Zsugori Uram című költeményhez készült. Mivel a szövegben sok archaizmus található, a diákok nehezen értik meg a szöveget. Nyilván emiatt nem is örvend olyan nagy népszerűségnek Csokonai a tanulók körében. Ugyan vannak lábjegyzetek és szómagyarázatok a szöveggyűjteményekben, de sajnos sokszor ez kevés. A mai gyerekek már készen kapják a képi világot a televízió és számítógép képernyőjén keresztül így nem csoda, hogy nehezükre esik elképzelni egy-egy dolgot. E probléma kiküszöbölésére készítettem el egy párosítós feladatot, ahol a régies szóalakokat egy képhez kell társítaniuk.

 
Végezetül az alábbi mátrixot fiktív nyelvtanórára készítettem ahol a szófajok közül az igékkel foglalkozunk tüzetesebben. Ehhez szintén társult egyegyszerűbb, akasztófás szólás-közmondás feladat, egy és két nehezebb is.



Reflexió az elkészült feladathoz:

Mivel már korábbról ismertem az alkalmazást, így nem esett nehezemre a feladat kivitelezése. Nagyon hasznos és látványos felületnek tartom a LearningApps oldalát, bizonyára sokat fogom alkalmazni tanári munkám során. (Illetve saját szórakozásomra is, ugyanis szabadidőmben, néha unalmamban böngészni szoktam az oldalt és magam is kitöltök néhány játékos tesztet :) )

3 megjegyzés:

  1. Kedves Annabella!

    Először is azzal kezdeném, hogy csodálkozva néztem mennyire kidolgozott ez a feladatod. Később a többi feladatodat is megnéztem és azok is nagyon szépen kivitelezted. A learningappos feladatokra rátérve az első feladatot megoldottam a testvéremmel, szórakoztató volt. A feladat megoldása után a közmondásokat meg lehetne beszélni, ezzel egészíteném ki azt a feladatot. A ludas matyis feladat annyira nem volt szimpatikus számomra és még az egyik kép be se töltött a 8 képből. A keresztrejtvényes feladat pedig szerintem bonyolult, esetleg ha a szavakat megadnád, könnyíteni tudnál a feladaton. Egyébként a feladatok látványosak és a gyermekek figyelmét biztos 100%-ban lekötik.

    Tisztelettel: Liker János

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Jani!

      Valóban a Lúdas Matyi keresztrejtvény egy kicsit nehézkes, igyekszem ezt kijavítani, vagy valamilyen mankót adni a megoldáshoz.

      A szólás-közmondásos feladatnál írtam a magyarázatot :D
      "Szólásaink kikopása ellen igyekszem felvenni a harcot, és minél gyakrabban használni magam is az órákon. Az alábbi feladatot 5-6. osztályosoknak szánom, egy kis kikapcsolódásként, két nehezebb tananyagrész között.
      Csoportonként oldanák meg a diákok a feladatot, majd minden megoldást követően el kell magyarázniuk, mi is az adott szólás/közmondás jelentése."

      Az egyik kép valóban nem tölt be a tankockában, ennek nem tudom mi az oka, nem régiben még működött, de ezt is kijavítom!

      Köszönöm a kommented és az észrevételeid! :)

      Törlés
  2. Kedves Annabella! :)
    Igazán sokoldalúak a feladatok, egyszerre több kompetenciát is fejlesztenek! Főleg a szólások, közmondások feladat tetszett, amit akár Hon- és népismeret órán is el tudnék képzelni.... főleg, mivel sajnos ezeknek a szólásoknak az eredete nem világos a gyerekeknek. Több könyv is foglalkozik ezzel a témával, magyarázatot az szólásaink keletkezésére, gyereknyelven :)
    Akár házi feladatnak is feladható lenne, hogy a gyerekek maguk készítsenek hasonló rejtvényt társaiknak! :)

    VálaszTörlés