Alább olvashatjátok Hajdú Fannival közösen tartott foglalkozásunk óratervét, melyet a Digitális történetmesélés; videószerkesztés témában készítettünk el. Az óraterv található az elméleti részt kísérő prezi linkje.
Az óra címe, témája: Digitális
történetmesélés; videószerkesztés
Iskolatípus: -
Osztály: -
Létszám: 16
SNI tanulók száma: 0
HHH tanulók száma: 0
Foglalkozás időtartama: 45 perc
Órajelleg (óratípus): Új ismeretet
közlő óra
Szükséges taneszközök és informatikai
eszközök (hardware, software) (darabszámmal):
- tanári laptop (1 db)
- projektor (1db)
- számítógép (16 db)
- internet kapcsolat
- Windows Movie Maker szoftver
- papír, toll/ ceruza
Általános oktatási, képzési, nevelési célok:
Milyen oktatási célok elérésére
törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?
A Movie Maker szoftver megismerése és alkalmazni tudása,
átfogó kép kialakítása, lehetőségek feltárása, előnyök kihasználása pedagógiai
szempontból.
Milyen képzési feladatok elérésére
törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?
A foglalkozás végére a résztvevők önállóan képesek legyenek
digitális történetet szerkeszteni Movie Maker segítségével, és átlássák ennek
oktatási hasznosíthatóságát szakterületükön.
Milyen nevelői hatásrendszerek
működhetnek a témakör tanítása során?
A csoportos
feladatvégzés során együttműködés, kölcsönös felelősségtudat a produktum
elkészülte alatt.
Bemeneti feltételek, ismeretek:
Milyen előzetes ismeretek (pl.
fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a
témakör eredményes elsajátításához?
A saját előzetes
ismeretek mozgósítása és alkalmazni tudása a témával kapcsolatban (esetleg kép-
és videószerkesztés, videómegosztás, megosztó portálok használata); alap
IKT-kompetenciák, információ megértés/ feldolgozás, lényeglátás, önálló döntési
képesség.
Fejlesztendő kompetenciák:
Milyen kompetenciák fejlesztését
célozza meg a foglalkozás?
IKT kompetencia,
vizuális kompetencia, szövegértési és szövegalkotási kompetencia, hangzó szöveg
érzékletes és értelemtükröző interpretálása.
Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:
Milyen lehetőségei vannak a tanulók
érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
Személyre szabott
témaválasztás, játékosság, interaktivitás. Szemléltető képek, videók
beillesztése, asszociációk elindítása a befogadóban.
Ismeretek alkalmazása:
Milyen feladatokkal biztosítja az
ismeretek gyakorlati alkalmazását?
Háromfős csoportok
létrehozzák saját történetüket egy játék segítségével (Ki? Kivel? Mikor?
Hol?...), majd ezt audiovizuális formába öntik a Movie Maker alkalmazással.
IKT integráció:
Milyen módon segíti elő az adott
foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?
Új szoftver megismerésével új digitális ismeret
elsajátítása, alkalmazása a későbbiekben.
Milyen módon teremt lehetőséget az
adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?
Videókat tud készíteni a Movie Maker felhasználásával.
Milyen módon használja ki az IKT
eszközök szemléltető erejét?
Digitális képek és hang mozgóképpé történő alakításával
vizuális és audio csatornákon keresztül.
Milyen módon használja ki az IKT
eszközöket a különböző szervezési módok kialakításában?
A program teret enged
minden munkaforma megvalósításának (egyéni, páros, csoport).
Differenciálás eszközei:
Milyen tanulói sajátosságokat fog
figyelembe venni a differenciálásnál?
IKT-tudás fejlettségi szintje, vizuális készségek, előzetes
jártasság a témában.
Milyen lehetséges megoldásai vannak
a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?
A jól teljesítő tanulók
segítenek a gyengébben teljesítő tanulóknak.
Műveltségterületi integráció:
Más tantárgyak tartalmával milyen
kapcsolatban áll tanóra tartalma?
Mozgókép és
médiaismeret: mozgókép létrehozása.
Rajz és vizuális
kultúra: kép- és videószerkesztő programok az elektronikus ábrázolásban.
Magyar nyelv és
irodalom: szövegértés és szövegalkotás.
Történelem: a különböző
történelmi események személyközeli feldolgozása.
A természettudományos
tantárgyak esetében a tanulók egyéni észrevételei az adott témában (pl.
személyes tapasztalat egy otthon végzett kémiai kísérletnél).
Tanulási folyamat biztosítása:
Milyen előkészítő munkát igényelnek
az órán felhasznált digitális eszközök?
Előzetesen felmérésre került a program megléte a számítógépeken,
ezen felül az internetes adatforgalom sebességét is figyelembe kell venni az
elkészült videók megosztásakor.
Milyen várható nehézségekre kell
felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
A tanulók részéről
érdektelenség, unottság leküzdése és az érdeklődés felkeltése a cél. A
tanulásszervezés során problémát okozhat, ha a csoport tagjai nem hajlandóak
egymással együttműködni. A taneszközök tekintetében több akadályba is
ütközhetünk, mint például a számítógépek, vagy programok lefagyása, vagy az
angol kezelőfelület megértésének problémái.
Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:
Milyen témakörök, tananyagok
jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?
Az
online közösségi oldalak, tematikus közösségi oldalak, blogok, mikroblogok,
közösségi könyvjelzők az oktatásban című foglalkozás lehet
a folytatása, mivel ezeken a platformokon szerkesztett képeket és videókat
osztanak meg a leggyakrabban a felhasználók.
Felhasznált források (tankönyv,
munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források,
szakirodalom… stb.):
https://www.youtube.com/watch?v=2xvqRt71d3Y (Letöltés
ideje:2017.04.20.)
https://www.youtube.com/watch?v=A8Evgcn5CDk (Letöltés
ideje:2017.04.20.)
http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/digitalis-tortenetmeseles-es-tanuloi-tartalomrekonstrukcio (Letöltés ideje:2017.04.20.)
http://www.tpf.hu/tudastar/dm/88/digitalis-tortenetmeseles-a-kozepiskolai-oktatasi-gyakorlatban (Letöltés ideje:2017.04.20.)
Idő
|
Az
oktatás tartalma, tananyag
Az
oktatás menete, az oktatás folyamata, lépései
|
Alkalmazott
oktatási módszerek és szervezési módok
|
Oktatási,
nevelési, fejlesztési célok, kompetenciák
|
Felhasznált
eszközök
|
3 perc
7 perc
|
Ráhangolás:
Egy videó bemutatása, tanulói
vélemények, előzetes tudás felmérése (videókészítés mozzanatai)
(tanári kérdésekkel)
Miből áll egy videó?
Milyen technikai feltételei vannak a
videókészítésnek?
Milyen eszközök szükségesek hozzá?
Milyen lépései vannak a videó
elkészítésének?
Mire ügyeljünk a videó elkészítésekor?
Hogyan tudjuk az elkészült videót
publikálni?
|
Frontális
Csoportok kialakítása (padsoronként,
összesen 5 háromfős csoport kialakítása)
minden csoport kap egy-egy kérdést,
amire közösen brain storming módszerrel összegyűjtik a meglévő tudásukat.
|
Átfogó kép kialakítása a
videószerkesztésről.
|
Projektor, tanári laptop, prezi
prezentáció
|
5 perc
|
Jelentésteremtés:
Videók alkalmazása az oktatásban.
Oktató videók és a digitális történetmesélés lehetőségeinek kiaknázása.
Találkoztatok-e már a tanulmányaitok
során oktatást segítő videókkal?
Szerintetek mik lehetnek az oktató
videók és a digitális történetmesélés közötti különbségek?
A digitális történetmesélés főbb
jellemzőinek a bemutatása.
A digitális történetmesélésre használható
programok felsorolása.
http://www.slidestory.com/
http://elearningindustry.com/free-digital-storytelling-tools-for-teachers-and-students http://www.educatorstechnology.com/2012/06/list-of-best-free-digital-storytelling.html http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/page.cfm?id=22&cid=22 |
Frontális
|
lehetőségek
feltárása, előnyök kihasználása pedagógiai szempontból
|
u.a.
|
30 perc
|
Gyakorlati
rész:
Most kapcsoljátok be a gépeket!
Mivel ezeken a gépeken a Movie Maker
nevű program van telepítve, ezzel fogunk dolgozni.
A digitális történetmesélés lényege,
hogy történetet hozzunk létre, és vizuálisan megjelenítsük.
(Amíg bekapcsolnak a gépek,
megteremtjük a történetet a videókészítéshez.)
A háromfős csoportok vegyenek elő
tollat és papírt!
Írjátok fel egymás alá a következő
kérdéseket (egy sor kihagyásával): Ki?/ Mi?, Kivel?/ Mivel?, Mikor?, Hol?,
Mit csinál?, Miért?
Minden ember két kérdésre fog
válaszolni, minden megválaszolt kérdés után hajtsátok be a papírt, hogy az
utánatok következő ne lássa a válaszokat!
A végén széthajtogatják a papírt, így
megkapjuk a történet alkotórészeit, majd a program segítségével illusztrálják
azokat.
A három ember egymás munkáját fogja
folytatni. Mindenki lementi a gépére a hat képet, amit talált, és azokból
elkezdi építeni a Movie Makerben a feladatot. Ezután helyet cserélnek, és a
következő lépést (pl. narráció) a következő ember teszi hozzá a saját
elképzelése szerint, míg el nem készülnek a teljes videóval.
Mivel a helyszín nem alkalmas hangfelvétel
hozzáadására, így azt a lehetőséget csak megmutatjuk, hogy otthon tudják a
házi feladat készítésénél alkalmazni.
Mentésnél a fájlformátumra kell
figyelni, hogy a feltöltés sikeres legyen, erre felhívjuk a figyelmüket.
Ha a házi feladatot készítitek,
youtube-ra töltsétek fel a videótokat, onnan könnyen meg tudjátok osztani a
blogotokban.
Reflektálás:
Az órán tanultak összesítése,
esetleges kérdések megválaszolása.
Az óra zárása.
|
csoportmunka
|
A
Movie Maker szoftver megismerése és alkalmazni tudása
|
u. a.
|
MELLÉKLETEK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése