2017. április 29., szombat

IKT foglalkozás óraterve

Alább olvashatjátok Hajdú Fannival közösen tartott foglalkozásunk óratervét, melyet a Digitális történetmesélés; videószerkesztés témában készítettünk el. Az óraterv  található az elméleti részt kísérő prezi linkje.


Az óra címe, témája: Digitális történetmesélés; videószerkesztés
Iskolatípus: -
Osztály: -
Létszám: 16
SNI tanulók száma: 0
HHH tanulók száma: 0
Foglalkozás időtartama: 45 perc
Órajelleg (óratípus): Új ismeretet közlő óra
Szükséges taneszközök és informatikai eszközök (hardware, software) (darabszámmal):
- tanári laptop (1 db)
- projektor (1db)
- számítógép (16 db)
- internet kapcsolat
- Windows Movie Maker szoftver
- papír, toll/ ceruza



Általános oktatási, képzési, nevelési célok:
Milyen oktatási célok elérésére törekszik majd az órán? Mi a célja a tanórával?
A Movie Maker szoftver megismerése és alkalmazni tudása, átfogó kép kialakítása, lehetőségek feltárása, előnyök kihasználása pedagógiai szempontból.

Milyen képzési feladatok elérésére törekszik (minimum, optimum) a tanóra végére?
A foglalkozás végére a résztvevők önállóan képesek legyenek digitális történetet szerkeszteni Movie Maker segítségével, és átlássák ennek oktatási hasznosíthatóságát szakterületükön.

Milyen nevelői hatásrendszerek működhetnek a témakör tanítása során?
A csoportos feladatvégzés során együttműködés, kölcsönös felelősségtudat a produktum elkészülte alatt.

Bemeneti feltételek, ismeretek:
Milyen előzetes ismeretek (pl. fogalmak, ismeretek, készségek, képességek) szükségesek a tanulók részéről a témakör eredményes elsajátításához?
A saját előzetes ismeretek mozgósítása és alkalmazni tudása a témával kapcsolatban (esetleg kép- és videószerkesztés, videómegosztás, megosztó portálok használata); alap IKT-kompetenciák, információ megértés/ feldolgozás, lényeglátás, önálló döntési képesség.
Fejlesztendő kompetenciák:
Milyen kompetenciák fejlesztését célozza meg a foglalkozás?
IKT kompetencia, vizuális kompetencia, szövegértési és szövegalkotási kompetencia, hangzó szöveg érzékletes és értelemtükröző interpretálása.
Motiváció, a figyelemfelkeltés és - fenntartás eszközei:
Milyen lehetőségei vannak a tanulók érdeklődésének felkeltésére, a folyamatos motiváció biztosítására?
Személyre szabott témaválasztás, játékosság, interaktivitás. Szemléltető képek, videók beillesztése, asszociációk elindítása a befogadóban.
Ismeretek alkalmazása:
Milyen feladatokkal biztosítja az ismeretek gyakorlati alkalmazását?
Háromfős csoportok létrehozzák saját történetüket egy játék segítségével (Ki? Kivel? Mikor? Hol?...), majd ezt audiovizuális formába öntik a Movie Maker alkalmazással.



IKT integráció:
Milyen módon segíti elő az adott foglalkozás a tanulók IKT műveltségének fejlesztését?
Új szoftver megismerésével új digitális ismeret elsajátítása, alkalmazása a későbbiekben.

Milyen módon teremt lehetőséget az adott foglalkozás a tanulók IKT-s ismereteinek alkalmazására?
Videókat tud készíteni a Movie Maker felhasználásával.

Milyen módon használja ki az IKT eszközök szemléltető erejét?
Digitális képek és hang mozgóképpé történő alakításával vizuális és audio csatornákon keresztül.

Milyen módon használja ki az IKT eszközöket a különböző szervezési módok kialakításában?
A program teret enged minden munkaforma megvalósításának (egyéni, páros, csoport).

Differenciálás eszközei:
Milyen tanulói sajátosságokat fog figyelembe venni a differenciálásnál?
IKT-tudás fejlettségi szintje, vizuális készségek, előzetes jártasság a témában.

Milyen lehetséges megoldásai vannak a tehetséges, jól teljesítő tanulók és a gyengén teljesítők egyéni fejlesztésének?
A jól teljesítő tanulók segítenek a gyengébben teljesítő tanulóknak.
Műveltségterületi integráció:
Más tantárgyak tartalmával milyen kapcsolatban áll tanóra tartalma?
Mozgókép és médiaismeret: mozgókép létrehozása.
Rajz és vizuális kultúra: kép- és videószerkesztő programok az elektronikus ábrázolásban.
Magyar nyelv és irodalom: szövegértés és szövegalkotás.
Történelem: a különböző történelmi események személyközeli feldolgozása.
A természettudományos tantárgyak esetében a tanulók egyéni észrevételei az adott témában (pl. személyes tapasztalat egy otthon végzett kémiai kísérletnél).





Tanulási folyamat biztosítása:
Milyen előkészítő munkát igényelnek az órán felhasznált digitális eszközök?
Előzetesen felmérésre került a program megléte a számítógépeken, ezen felül az internetes adatforgalom sebességét is figyelembe kell venni az elkészült videók megosztásakor. 

Milyen várható nehézségekre kell felkészülni (tanulók, tanulásszervezés, taneszközök, egyebek)?
A tanulók részéről érdektelenség, unottság leküzdése és az érdeklődés felkeltése a cél. A tanulásszervezés során problémát okozhat, ha a csoport tagjai nem hajlandóak egymással együttműködni. A taneszközök tekintetében több akadályba is ütközhetünk, mint például a számítógépek, vagy programok lefagyása, vagy az angol kezelőfelület megértésének problémái.
Kapcsolódás későbbi foglalkozáshoz:
Milyen témakörök, tananyagok jelenthetik az adott foglalkozás folytatását?
Az online közösségi oldalak, tematikus közösségi oldalak, blogok, mikroblogok, közösségi könyvjelzők az oktatásban című foglalkozás lehet a folytatása, mivel ezeken a platformokon szerkesztett képeket és videókat osztanak meg a leggyakrabban a felhasználók.
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom… stb.):
https://www.youtube.com/watch?v=2xvqRt71d3Y  (Letöltés ideje:2017.04.20.)
https://www.youtube.com/watch?v=A8Evgcn5CDk  (Letöltés ideje:2017.04.20.)


Idő
Az oktatás tartalma, tananyag
Az oktatás menete, az oktatás folyamata, lépései
Alkalmazott oktatási módszerek és szervezési módok
Oktatási, nevelési, fejlesztési célok, kompetenciák
Felhasznált eszközök
3 perc





7 perc
Ráhangolás:
Egy videó bemutatása, tanulói vélemények, előzetes tudás felmérése (videókészítés mozzanatai)
(tanári kérdésekkel)

Miből áll egy videó?

Milyen technikai feltételei vannak a videókészítésnek?

Milyen eszközök szükségesek hozzá?

Milyen lépései vannak a videó elkészítésének?

Mire ügyeljünk a videó elkészítésekor?

Hogyan tudjuk az elkészült videót publikálni?

Frontális



Csoportok kialakítása (padsoronként, összesen 5 háromfős csoport kialakítása)
minden csoport kap egy-egy kérdést, amire közösen brain storming módszerrel összegyűjtik a meglévő tudásukat.
Átfogó kép kialakítása a videószerkesztésről.
Projektor, tanári laptop, prezi prezentáció
5 perc
Jelentésteremtés:
Videók alkalmazása az oktatásban. Oktató videók és a digitális történetmesélés lehetőségeinek kiaknázása.

Találkoztatok-e már a tanulmányaitok során oktatást segítő videókkal?

Szerintetek mik lehetnek az oktató videók és a digitális történetmesélés közötti különbségek?

A digitális történetmesélés főbb jellemzőinek a bemutatása.
A digitális történetmesélésre használható programok felsorolása.





Frontális
lehetőségek feltárása, előnyök kihasználása pedagógiai szempontból
u.a.
30 perc
Gyakorlati rész:
Most kapcsoljátok be a gépeket!
Mivel ezeken a gépeken a Movie Maker nevű program van telepítve, ezzel fogunk dolgozni.
A digitális történetmesélés lényege, hogy történetet hozzunk létre, és vizuálisan megjelenítsük.
(Amíg bekapcsolnak a gépek, megteremtjük a történetet a videókészítéshez.)

A háromfős csoportok vegyenek elő tollat és papírt!
Írjátok fel egymás alá a következő kérdéseket (egy sor kihagyásával): Ki?/ Mi?, Kivel?/ Mivel?, Mikor?, Hol?, Mit csinál?, Miért?
Minden ember két kérdésre fog válaszolni, minden megválaszolt kérdés után hajtsátok be a papírt, hogy az utánatok következő ne lássa a válaszokat!

A végén széthajtogatják a papírt, így megkapjuk a történet alkotórészeit, majd a program segítségével illusztrálják azokat.

A három ember egymás munkáját fogja folytatni. Mindenki lementi a gépére a hat képet, amit talált, és azokból elkezdi építeni a Movie Makerben a feladatot. Ezután helyet cserélnek, és a következő lépést (pl. narráció) a következő ember teszi hozzá a saját elképzelése szerint, míg el nem készülnek a teljes videóval.
Mivel a helyszín nem alkalmas hangfelvétel hozzáadására, így azt a lehetőséget csak megmutatjuk, hogy otthon tudják a házi feladat készítésénél alkalmazni.

Mentésnél a fájlformátumra kell figyelni, hogy a feltöltés sikeres legyen, erre felhívjuk a figyelmüket.

Ha a házi feladatot készítitek, youtube-ra töltsétek fel a videótokat, onnan könnyen meg tudjátok osztani a blogotokban.

Reflektálás:
Az órán tanultak összesítése, esetleges kérdések megválaszolása.

Az óra zárása.
csoportmunka
A Movie Maker szoftver megismerése és alkalmazni tudása
u. a.




MELLÉKLETEK

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése